Autobazar Arho recenze vozidel Autobazar ARHO


Alfa Romeo 147 1,9 JTD Q2

Vloženo: 13.02.2012 Změna: 19.11.2012 14:43 Diskuze: 0

Stočtyřicetsedmička se prodává už sedmým rokem a schyluje se ke generační výměně. Asi poslední novinkou v této modelové řadě a ukázkou techniky, kterou převezme nástupce Alfa Romeo 149, bude přední diferenciál TorSen se zvýšenou svorností, který je prodáván ve vznětových verzích s označením Q2. Malá Alfa má i po letech krásné tvary a krásné detaily, kvůli kterým ji budete milovat. Stísněný interiér je plný vybraných plastů, antracitově tmavé čalounění sedadel, dveří a stropu působí exkluzivně a na těch několik málo prohřešků v dílenském zpracování rychle zapomenete, nebo si jich vůbec nevšimnete!

Nabídka podobných vozů

V nabídce našeho autobazaru se auto této značky nenachází.
Prosíme kontaktujte prodejce.

Hlavním důvodem, proč jsme tady my a rudá Alfa je jízda na silnici. Na malé BMW sice pohon předních kol stačit nemůže, ale jeho šance výrazně vylepšuje moderní interpretace diferenciálu se zvýšenou svorností. Tady bylo vsazeno na principy mechaniky! Diferenciál TorSen známe převážně jako účinný mechanický „rozdělovač“ točivého momentu mezi nápravy, ale jeho vlastnosti se skvěle uplatní i ve funkci nápravového diferenciálu. Tento typ diferenciálu využívá vlastností šnekového převodu, jenž může přenášet točivý moment ze šneku na šnekové kolo, ale nikoli naopak. Při běžném průjezdu zatáčkou tedy není snížena ochota auta zatáčet, ale současně – jakmile v zatáčce hodně přidáte – nedochází k prokluzu vnitřního kola. Q2 se postará o to, že přidání plynu v zatáčce už neznamená žalostný jekot prokluzujících kol a naopak ubrání plynu hrozivé zavlnění pod vlivem změny poměrů při jízdě v zatáčce. Alfa 147 Q2 je v zatáčkách perfektně klidná a využívání potenciálu motoru 1,9 JTD (110 kW, 305 Nm) tak dělá radost vám i autu. V zimě se budou vlastnosti Q2 také hodit. Diferenciál funguje jako aktivní předcházení zásahům protiprokluzového systému ASR. Je-li jedno z kol při rozjezdu na povrchu, který dovoluje přenos menší síly, diferenciál citlivý na přenos momentu pošle sílu na kolo, které neproklouzne. Obě situace s Q2 znamenají, že došlo ke zvýšení aktivní bezpečnosti. Při jízdě v zatáčce můžete přidat plyn na výjezdu ze zatáčky dříve, automobil je méně nedotáčivý a tomu odpovídají také nová nastavení stabilizačního systému. Stejné platí o rozjezdu na mokru, sněhu nebo ledu a nastavení protiprokluzového systému. Přední lichoběžníkové zavěšení je stále ideálním řešením pro optimální vedení řízeného kola, ale většina produkčních vozů v této třídě jej už z prostorových důvodů nemá. Alfa Romeo 147 ale ano. Vedení stopy je i díky preciznímu řízení s malým rejdem, těžkým převodem a optimálním účinkem posilovače krásnou hrou.

Jízda po rovině…

bohužel pro Alfu převažuje. Testovaný automobil na příplatkových kolech s pneumatikami 225/45 R17 se hodí nejlépe na kvalitní úseky dálnic nebo ještě více na okresky s čerstvě položeným asfaltem. Na ostatních silnicích budete trpět, i když perfektní přední sedadla s výrazným bočním vedením v oblasti stehen i trupu, budou o vaše tělesné schránky pečovat seč budou moci . Tlumení nerovností není silnou stránkou této konfigurace, ale potěšitelné je, že se to vůbec neprojevuje na vibracích skvěle tvarovaného tříramenného volantu. Šířku pneumatik, kterou jsme tak rádi využívali v zatáčkách, začínáme nenávidět na dálnici, kde se rozměr pneumatik podepisuje i na výrazném vnitřním hluku už od 120 km/h výše. Spotřeba to také trochu odnesla, i když minimální dosažená hodnota 5,3 l/100 km při polovičním zatížení a rychlostním průměru 100 km/h není vyloženě tragická. Dálniční tempo s rychlostním průměrem 130 km/h končí odběrem 6,5 l/100 km. Průměr za celý test (1385 km) jsme odečetli 6,9 l/100km. Motor v malé Alfě má na dnešní poměry nedostatečně odhlučnění a z tohoto hlediska již na konkurenci nestačí. Dynamika a schopnost práce ve kterémkoliv bodě otáčkového pásma je dodnes obdivuhodná. Souvislá čára na obvodě otáčkoměru sice začíná už na 4500 ot./min, ale motor můžete točit až k 4900 ot./min. Pokles ochoty ke spolupráci přitom není nijak dramatický!

Alfa se sportovním srdcem? Doba už je taková, že značka jako Alfa Romeo dnes nabízí tři benzinové motory, ale nejrychlejším modelem řady 147 je turbodiesel 1,9 JTD. Poptávka po vznětových motorech je zkrátka na trzích italských značek určující, takže spojení těžkého dieselu nad přední nápravou a zkratky Q2 je logické a správné. Alfa Romeo vám jej nabídne buď v běžném modelu s tímto dieselem za příplatek 25 tisíc korun, nebo ve vrcholné verzi, kterou jsme měli zapůjčenou. Ta se liší ozdobnou lištou v nárazníku, krásnou chromovanou maskou chladiče, kryty zrcátek se stříbrně saténovým efektem, sníženým podvozkem, chromovanou koncovkou výfuku, znakem Q2 na zadních dveřích a specifickými koly z lehkých slitin. Uvnitř jsou sedadla s červenými švy, hliníková hlava řadicí páky, ozdobná prahová lišta s logem Q2. Působivý je interiér „Black Soul“ - střecha, sloupky a středový panel v černé barvě - i palubní počítač v červené barvě a bíle podsvícené budíky. Hliníkové pedály jsou dost blízko u sebe, zadní okno má uhrančivý tvar, ale výhled není právě ukázkový. Malý kufr (280 l) a vysoká nakládací hrana jsou v případě Alfy 147 jen nepodstatné detaily. Alfa 147 je srdeční záležitost, která nejvíce osloví v přímém kontaktu. Je-li v pastelové červené (+5.000,-Kč) stačí k zamilování se jen několik pohledů, jízda vás dostane v každém případě. Cenovka začínající u pětidveřového modelu Q2 sedmičkou, není malá, ale konkurenční a poněkud tuctový Golf 2.0 TDI (103 kW) není o mnoho levnější. Urozenější stejně vybavené BMW 118d (105 kW) je výrazně dražší.