Ford Focus RS 2010
Vloženo: 16.02.2012
Změna: 19.11.2012 15:06
Diskuze: 0
O nejšílenější předokolce současnosti – Ford Focus RS – jsme zde už přednedávnem psali. Nyní má tento model za sebou první testy, v nichž mimo jiné změřil na okruhu Nordschleife změřil síly s kupé Nissan 370Z, reprezentujícím klasickou koncepci s pohhonem zadních kol, a tak se dnes na toto téma rozhovoříme trochu šířeji. Rozepisovat se o Focusu RS dopodrobna nemá moc smyslu, protože už toho o něm bylo všude napsáno spoustu. Ale proč si vlastně nepřipomenout znovu, jak tohle auto jezdí?
Podobné vozy v nabídce autobazaru ARHO
Stejně jako se rádi vrátíte do restaurace, kde mají ty nejlepší půlkilové steaky, tak i my se rádi znovu posadíme za volant auta, se kterým jsme se už několikrát v minulosti svezli. A není snad tohle ta nejlepší vizitka pro jakékoli auto, když se za jeho volant zmlsaný a rozmazlený novinář rád vrátí? Po všech Toyotách Prius, Volkswagenech Polo, Kiích Sorento a Citroënech C3 bylo náhodou moc příjemné opět si připomenout, že dnes stále někteří masoví výrobci umí postavit skutečné auto pro řidiče. Auto, kvůli kterému si vezmete den dovolenou, vstanete ve čtyři ráno, spálíte tři nádrže vysokooktanového benzínu a je vám to jedno (ne proto, že by vám benzín někdo platil, ale proto, že vás to setsakramentsky baví).
Technika
Protože o tomto tématu jsme Vás informovali již dříve, vezměme to tentokrát v rychlosti. Ford Focus RS není jen načipovaná varianta Fordu Focus ST s tvrdším podvozkem. Je to prakticky úplně jiné auto. Vpředu sice najdete řadový pětiválec od Volva, alle ten dostal tolik nových, odolnějších a kvalitnějších komponent, že ho vlastně můžete považovat za nový motor. Jeho výkon 305 koní přichází v 6500 ot./min. a točivý moment 440 Nm je k dispozici v rozmezí od 2300 do 4500 ot./min. Nezávislá měření sice ukázala trochu menší čísla, ale na silnici vám těžko přijde, že tohle auto nemá výkon. Zcela zásadní věc se však týká podvozku a přenosu výkonu. Ford Focus RS je totiž předokolka a ještě žádné sériové auto s pohonem předních kol nemělo takový výkon a točivý moment. Ford proto investoval nemalé úsilí, aby se mu podařilo eliminovat všechna negativa spojená s přenosem takové porce výkonu pouze přes přední kola. Určitě už jste slyšeli o šikovném systému RevoKnuckle. Jestli ne, přečtěte si článek Ford RevoKnuckle – co to je a jak to funguje.
Na silnici: Když si takhle v poklidu jedete ráno do práce Focusem RS, možná vás bude štvát, že je tvrdý a hlučný a že nemá vyhřívané sedačky. I když, už dlouho se mi nestalo, že bych ráno vstal o půl hodiny dříve, abych to mohl do práce vzít delší cestou. Nejhorší ze všeho je ale ta naléhavost. Focus RS vás totiž neustále provokuje a pošťuchuje. „Přidej! Nalož tomu,“ neustále slyšíte odněkud zpovzdálí. Pokud jste pubertální hejsek, pravděpodobně se neovládnete a začnete dělat prasečiny už na první světelné křižovatce. Předvádět zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,31 sekundy ve městě je ale dětinské a trapné... Rozumný jedinec s dováděním počká na silnici, kde to zná a kde ho neobtěžuje pomalý provoz. Popisovat vám, jak rychlý Ford Focus RS je, by zabralo mnoho prostoru. Proto si vystačme s konstatováním, že když se naplno ponoříte do objevování limitů přilnavosti, najednou vám všechna ostatní auta na silnici nepřijdou jen jako pomalá. Ona vám začnou připomínat statické předměty. Sešlápněte za zatáčkou na trojku plyn a k dalšímu oblouku jste doslova teleportováni. A to samé se opakuje se zařazenou čtyřkou i pětkou. Je vlastně jedno, jakou rychlost máte zařazenou. Tohle je kouzlo (nebo chcete-li neduh) motorů přeplňovaných turbem velkým jako koňská hlava. Rychlost si nemusíte tvrdě odpracovat, prostě jen dupnete na plyn a všechno ostatní, včetně své duše, svěříte Pánubohu. To dokazují i čísla pružného zrychlení, která jsme naměřili. Z 50 na 80 km/h zrychlí Ford Focus RS na čtyřku za nesmyslné 3,43 sekundy a z 80 na 130 km/h na pětku za 6,08 sekundy. Na čtyřku se to samé odehraje už za 4,9 sekundy. Naštěstí máte ve Focusu RS k dispozici upovídané řízení a velmi ochotný a sdílný podvozek, takže nad jakoukoli rychlostí máte naprostou kontrolu a dokážete ji odhadnout. To je totiž u některých aut problém.
Dobře pamatuji na Audi TT RS, které svou skutečnou rychlost maskovalo a neustále jsem měl pocit, že jedu jen trochu rychlejším Volkswagenem Golf. Focus RS je úplně jiný. Brzdy na testovaném autě už toho měly hodně za sebou, ale přesto se nám podařilo zastavit ze 100 km/h na 35,8 metru. V zatáčkách pak podle našeho měřícího zařízení dosahuje přetížení až 1,12 g a to je opravdu slušné. Prostor a výbava Potřebujete nutně vědět, jak velký kufr má Focus RS nebo zda má v základní výbavě osvěžovač vzduchu a přípojku na iPod? Pokud jste si nevšimli, tohle je pořád Ford Focus s třídveřovou karoserií. V kufru je tedy opravdu hodně místa i na složený kočárek. Vpředu najdete úžasné anatomické skořepiny Recaro, které jsou i překvapivě pohodlné. Zadní sedadla pak poslouží i na kratších cestách dobře. Testovaný Ford Focus RS měl navigaci, automatickou klimatizaci, xenony, kvalitní audio systém s přípojkou na externí zdroj hudby a dat a další užitečné fíčury.
Zkrátka, funguje jako správný hot-hatch, se kterým se dá žít každý den. Cena 967 700 korun je možná vysoká, ale uvědomte si, že konkurenční Volkswagen Golf R rozhodně není tak ostrý. Vlastně by se mohlo zdát, že pro život je tohle to nejlepší, co můžete za dané peníze koupit. Doslova maniakální rychlosti, moře charakteru blízkého skutečným závodním autům, komfortní výbava, použitelný zavazadelník a tovární záruka. Ford Focus RS tak spojuje všechny tyto vlastnosti dohromady a mohl by být považován za to nejlepší MPV na světě – je to totiž skutečně víceúčelový automobil. Verdikt Ford Focus RS je ztělesněním současné doby a jejích potřeb. Mít všechno hned teď levně a bez námahy či přemýšlení. Podobně funguje třeba Nissan GTR, když se přesuneme do trochu jiné kategorie. Pokud tedy patříte k těm, kteří si chtějí prostě jen užívat rychlosti a dostávat ji kdykoli a kdekoli v maximální možné míře, budete z Focusu RS skutečně nadšeni. Náš autobazar tento vůz ještě nenabízel ale už se těšíme až se na trhu objeví první jeté vozy.