Autobazar Arho recenze vozidel Autobazar ARHO


Land Rover Freelander (1997 – 2007)

Vloženo: 18.02.2012 Změna: 19.11.2012 15:13 Diskuze: 0

Model Freelander představila automobilka Land Rover v roce 1997. Vůz se dostal na trh ve tří i pětidveřovém provedení. Třídveřové bylo vybavováno snímatelnou (pevnou nebo plátěnou – tzv. Hardback a Softback) částí střechy nad druhou řadou sedadel. V roce 2001 se do automobilu začal montovat nový turbodiesel od BMW se systémem common rail pod označením Td4. O dva roky později prošel vůz faceliftem. Od roku 2006 byla nabídka pohonných jednotek omezena pouze na turbodiesel BMW 2.0 Td4. Na podzim následujícího roku byla uvedena druhá generace Freelanderu.

Bariérovou zkouškou Euro NCAP prošla první řada Freelanderu v roce 2002. Za ochranu posádky při nárazu dostal vůz tři hvězdičky z pěti možných, což není moc lichotivý výsledek. Prostor pro posádku je dobrý, což lze říci i o přístupu k zadním sedadlům u třídveřové verze. Samotné sedačky (zejména sedáky) jsou však menší, což omezuje pohodlí. Členitá palubní deska nemusí padnout do oka každému. Je však velmi praktická. Jednak nabízí řadu odkládacích míst včetně schránky před řidičem a kromě toho má odkládací prostory vybaveny vyjímatelnými podlážkami. Díky tomu jdou velice snadno vyčistit. Kladně hodnotíme i chování vozidla za jízdy a to nejen na silnici . Na SUV si totiž malý land rover vede velmi zdatně i v terénu. Na řadicí páce můžete najít tlačítko pro snadný sjezd kopců, což pomůže v terénu méně zkušeným řidičům. Zajímavostí je elektricky ovládané okno dveří zavazadelníku. V létě dobře poslouží k účinnému větrání bez průvanu. Nad předními sedačkami najdete výklopné větrací kapličky – samostatně pro řidiče a spolujezdce. Avšak může zde být i elektrické střešní okno.

Dveře zavazadelníku o objemu 475 litrů se otevírají neprakticky k chodníku. V jeho podlaze najdete uzavíratelnou schránku, která se díky odolnému mechanizmu zamykání hodí nejen pro povinnou výbavu. Automobil se velmi příjemně ovládá, nabídne komfortní odpružení a lze jej sehnat i s nezávislým topením, což oceníte v zimních měsících. Při jízdě na dálnici v rychlosti okolo 130 km/h je už citelný nárůst aerodynamického hluku . Ani v této situaci ale posádka nemusí zvyšovat hlas a bez problémů může komunikovat. Z pohonných jednotek doporučujeme především turbodiesel od BMW, který se montoval od roku 2001. Dvoulitrový agregát se vstřikováním common rail nese označení Td4 a disponuje výkonem 82 kW. To pro Freelander stačí. Průměrná spotřeba udávaná výrobcem činí 7,6 l/100 km a není problém ji dosáhnout. Pokud ale budete agregát nutit k atletickým výkonům za studena, riskujete prasknutí hlavy motoru. Benzinové pohonné jednotky jsou přirozeně žravější. Ani starší turbodiesel o výkonu 72 kW není ideální volbou.

Časté závady

Pozor si dejte na poruchy převodovek. Při sebemenším podezření na problémy s řazením vůz obejděte velkým obloukem a hledejte jinde. Při poruše by byla oprava nákladná a starší převodovku budete hledat velmi těžko. Objevují se také problémy s ABS,, vůle v čepech a uložení přední nápravy. Je-li automobil vybaven elektrickým oknem, nezapomeňte prověřit jeho funkčnost. Často totiž stávkuje. Mnoho vozů má ložiska kol na konci životnosti a nadměrně opotřebované brzdy. Vyskytují se také úniky motorového a převodového oleje či drobné závady elektroniky . U turbodieselů se mohou objevit potíže s turbem, motory Td4 jsou náchylnější na závady vstřikovacího čerpadla .