Autobazar Arho recenze vozidel Autobazar ARHO


Škoda Fabia RS 1.4 Tsi DSG

Vloženo: 11.02.2012 Změna: 19.11.2012 14:09 Diskuze: 0

Prozatím nejdivočejší Fabia zahodila naftový motor a manuální převodovku. Přijdou jí konečně na chuť i zatvrzelí odpůrci rychlých škodovek? Skvělý motor, vlastní charakter, kvalita, každodenní použitelnost. To, že nová Škoda Fabia RS nebude mít dieseel, ale že dostane benzínový motor, se vědělo už dlouho dopředu.

Autoweb.cz také dokázal zjistit parametry pohonné jednotky ještě před oficiálním představením. Když se pak nová Fabia RS ukázala veřejnosti, spousta lidí se divila, proč má pouze „automatickou“ převodovku a ne klasický manuál. Ovšem důvody už jsme si vysvětlili. Vhodnou manuální převodovku Škoda ani Volkswagen na skladě nemají. Ani design už není tak tragický, protože pěkná kola, barevné kombinace a agresivnější nárazníky propůjčují vozu skutečně akčnější vzhled. Jen ty pouťové diody jak z baumaxu bych si odpustil, ale zvyknete si. Diody pro denní svícení jsou moderní a IN, bohužel. Uvnitř to pořád není úplně nejlepší. Sedačky jsou sice pohodlné, dobře tvarované a s dobrým bočním vedením. I volant je tak akorát a dobře nastavitelný. Jenže ten design přístrojové desky... Postrádám nějaký nápad, nějaký detail, který by odlišil černočerné plasty od obyčejných Fabií. Co třeba nějaká hliníková linka nebo dekor v imitaci karbonu kolem rádia, na kliky dveří a kolem výdechů ventilace? Pak už ale přichází jen samé dobré zprávy. Pod kapotou je konečně pořádný motor, který nemá s autem práci. Benzínová čtrnáctistovka má turbodmychadlo a ještě kompresor. Oproti dřívější generaci tohoto motoru ale produkuje hned 180 koní výkonu, takže se vyrovnává první generaci Octavie RS a svými parametry minulou Fabii RS zadupe do země. Nový motor je spojen s dvouspojkovou převodovkou DSG, která má sedm nakrátko poskládaných rychlostí a ergonomicky dobře řešená tlačítka pod volantem. Manuál by sice mohl některé řidiče bavit víc, ale podle mě se k Fabii RS tato převodovka DSG náramně hodí. Najít na Fabii RS nějaký zásadní nedostatek při každodenním ježdění je docela těžké. Z ergonomického hlediska je totiž na autě všechno v pořádku, protože je to pořád Škoda Fabia. A, jak víme, to je dobré auto. Vadit by vám mohl jen vyšší hluk od pneumatik a neochota auta vypořádat se s opravdu rozbitou silnicí. Činnost podvozku je totiž doprovázena docela hlasitým tlučením. Na kvalitní silnici je ale po problému. Přeplňovaný motor funguje velmi dobře a je prakticky jedno, jakou máte zařazenou rychlost. Na trojku, čtyřku i pětku je Škoda Fabia RS opravdu rychlá a většinu okolního provozu přivedete do rozpaků. Předjíždění je hračka, o čemž jsme se přesvědčili i na zkušebním polygonu Most se stopkami v ruce. Z 50 na 80 km/h zrychlí Škoda Fabia RS na trojku jen za 2,83 s. Když to srovnáme s pěti sekundami Fabie 1.2 TSI, je to velký rozdíl. A to Škoda Fabia 1.2 TSI není nijak pomalá, je vlastně uspokojivě rychlá.

Jaká tedy Škoda je?

Škoda Fabia RS je uspokojující tím zvláštním způsobem, jakým to umí třeba Volkswagen Golf GTI. Necítíte z ní, že by to bylo vyloženě sportovní auto jako třeba Renault Clio Sport či Ford Focus RS, jenže je rychlá, dobře postavená, kultivovaná, pohodlnná a hlavně denně použitelná. Pokud ale plánujete létat někde po okreskách, Fabia RS vás nezklame. Svůj podíl na tom má překvapivě charakterní projev celého auta, hlavně pak pohonného ústrojí. Fabia RS má totiž celkem příjemný zvuk, pod plynem slyšíte její sání, při ubrání a řazení chraptění od výfuku a při pomalejší jízdě mechanický bzukot kompresoru. A zvenku je to ještě mnohem lepší. Škoda si tak konečně dala záležet a upravila i zvukový projev auta, což minulá Fabia Rychlé Saze a i současná Octavia RS velmi postrádají.

Prozatím nejdivočejší Fabia zahodila naftový motor a manuální převodovku. Přijdou jí konečně na chuť i zatvrzelí odpůrci rychlých škodovek? Skvělý motor, vlastní charakter, kvalita, každodenní použitelnost. To, že nová Škoda Fabia RS nebude mít dieseel, ale že dostane benzínový motor, se vědělo už dlouho dopředu. Autoweb.cz také dokázal zjistit parametry pohonné jednotky ještě před oficiálním představením. Když se pak nová Fabia RS ukázala veřejnosti, spousta lidí se divila, proč má pouze „automatickou“ převodovku a ne klasický manuál. Ovšem důvody už jsme si vysvětlili. Vhodnou manuální převodovku Škoda ani Volkswagen na skladě nemají. Ani design už není tak tragický, protože pěkná kola, barevné kombinace a agresivnější nárazníky propůjčují vozu skutečně akčnější vzhled. Jen ty pouťové diody jak z baumaxu bych si odpustil, ale zvyknete si. Diody pro denní svícení jsou moderní a IN, bohužel. Uvnitř to pořád není úplně nejlepší. Sedačky jsou sice pohodlné, dobře tvarované a s dobrým bočním vedením. I volant je tak akorát a dobře nastavitelný. Jenže ten design přístrojové desky... Postrádám nějaký nápad, nějaký detail, který by odlišil černočerné plasty od obyčejných Fabií. Co třeba nějaká hliníková linka nebo dekor v imitaci karbonu kolem rádia, na kliky dveří a kolem výdechů ventilace? Pak už ale přichází jen samé dobré zprávy. Pod kapotou je konečně pořádný motor, který nemá s autem práci. Benzínová čtrnáctistovka má turbodmychadlo a ještě kompresor. Oproti dřívější generaci tohoto motoru ale produkuje hned 180 koní výkonu, takže se vyrovnává první generaci Octavie RS a svými parametry minulou Fabii RS zadupe do země. Nový motor je spojen s dvouspojkovou převodovkou DSG, která má sedm nakrátko poskládaných rychlostí a ergonomicky dobře řešená tlačítka pod volantem. Manuál by sice mohl některé řidiče bavit víc, ale podle mě se k Fabii RS tato převodovka DSG náramně hodí. Najít na Fabii RS nějaký zásadní nedostatek při každodenním ježdění je docela těžké. Z ergonomického hlediska je totiž na autě všechno v pořádku, protože je to pořád Škoda Fabia. A, jak víme, to je dobré auto. Vadit by vám mohl jen vyšší hluk od pneumatik a neochota auta vypořádat se s opravdu rozbitou silnicí. Činnost podvozku je totiž doprovázena docela hlasitým tlučením. Na kvalitní silnici je ale po problému. Přeplňovaný motor funguje velmi dobře a je prakticky jedno, jakou máte zařazenou rychlost. Na trojku, čtyřku i pětku je Škoda Fabia RS opravdu rychlá a většinu okolního provozu přivedete do rozpaků. Předjíždění je hračka, o čemž jsme se přesvědčili i na zkušebním polygonu Most se stopkami v ruce. Z 50 na 80 km/h zrychlí Škoda Fabia RS na trojku jen za 2,83 s. Když to srovnáme s pěti sekundami Fabie 1.2 TSI, je to velký rozdíl. A to Škoda Fabia 1.2 TSI není nijak pomalá, je vlastně uspokojivě rychlá.

Jaká tedy Škoda je?

Škoda Fabia RS je uspokojující tím zvláštním způsobem, jakým to umí třeba Volkswagen Golf GTI. Necítíte z ní, že by to bylo vyloženě sportovní auto jako třeba Renault Clio Sport či Ford Focus RS, jenže je rychlá, dobře postavená, kultivovaná, pohodlnná a hlavně denně použitelná. Pokud ale plánujete létat někde po okreskách, Fabia RS vás nezklame. Svůj podíl na tom má překvapivě charakterní projev celého auta, hlavně pak pohonného ústrojí. Fabia RS má totiž celkem příjemný zvuk, pod plynem slyšíte její sání, při ubrání a řazení chraptění od výfuku a při pomalejší jízdě mechanický bzukot kompresoru. A zvenku je to ještě mnohem lepší. Škoda si tak konečně dala záležet a upravila i zvukový projev auta, což minulá Fabia Rychlé Saze a i současná Octavia RS velmi postrádají.

Škoda - další recenze značky