Škoda Octavia RS 2.0 TSI - 2009
Vloženo: 11.02.2012
Změna: 19.11.2012 14:38
Diskuze: 0
Vzhledem k majoritnímu podílu naftových motorů u modelu octavia není žádným překvapením potkat člověka, který benzinovou variantu nikdy neřídil. Svůj podíl na tom má i fakt, že naftové motory jsou často oblíbené ve firemních flotilách, kde se předevšším z ekonomický důvodů s jiným nápisem než je „TDI“ na víku zavazadelníku prakticky nesetkáte.
Podobné vozy v nabídce autobazaru ARHO
A to je z určitého pohledu škoda. Koncern VW byl totiž vždycky považován za úspěšného „motoráře“ a to mimo jiné i v segmentu přeplňovaných benzinových motorů. Stačí vzpomenout na oblíbenou výkonnou jednotku 1.8 turbo u první generace Škody Octavia. Dodejme, že další zkušenosti s přeplňováním nyní koncern Volkswagen rychle získává v souvislosti s downsizingem. Ten se ale sportovně střižené Škody Octavie RS rozhodně netýká. Už je tomu pár let, kdy II. generace tohoto modelu dostala turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr, dobře známý z ostatních modelů koncernu VW. Jedná se o variantu s nejvyšším výkonem 147 kW při 5100-6000 ot/min. a největším točivým momentem 280 N.m, který vrcholí v širokém pásmu otáček 1700 – 5000 ot/min.
Prakticky shodný motor naleznete také v Golfu GTi. Na rozdíl od něj se ale Škoda Octavia RS pyšní zavazadelníkem o objemu 585 litrů, který je u sportovně střiženého automobilu s cenovkou 710 900 korun spíše raritou. Nedávno prošla Škoda Octavia faceliftem, který se týkal především úprav na přední části vozu. Větší světla sice vypadají moderněji, díky nim však přední část karosérie zmohutněla a z určitých úhlů příliš nekoresponduje se zbytkem automobilu. Více to ale platí pro standardní provedení octavie. Příď s inovovaným nárazníkem a integrovanými spoilery vypadá totiž u „eReSa“ dravěji a v kombinaci s LED diody pro denní svícení propůjčuje vozu exkluzivnější charakter. Zezadu budou řidiči dravější Octavii RS identifikovat hlavně podle mohutnějšího křídla na víku zavazadlového prostoru a barevného nápisu RS.
V interiéru panuje příjemná atmosféra, potěší anatomicky tvarovaná sedadla s dostatečně dlouhými sedáky a výrazným bočním vedením. Kombinace umělé kůže a alcantary posouvá interiér Octavie RS o třídu výše. Pochválit musíme sportovní volant s tlustým věncem, menším průměrem a širokými možnostmi nastavení. Chybí snad jen ovládání různých funkcí přímo z volantu. Příjemné je bílé podsvícení přehledných budíků přístrojového panelu. Celkově lze pochválit zejména použité materiály a perfektní slícování. Při jízdě nic nevrže a ovladače nabízejí příjemné ovládání. Octavia RS dokazuje, že výměnou sedadel a volantu získá řidič z běžného interiéru úplně jiný pocit.
Motorizace
Přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.0 TSI je pro sportovní charakter vozu rozhodně zajímavější alternativou než posílený vznětový motor 2.0 TDI (125 kW). Motor potěší hlavně širokým rozsahem použitelných otáček a poměrně malou prodlevou turbodmychadlla. Navíc nezatěžuje přední nápravu tolik jako naftový čtyválec, což je dobrou zprávou pro jízdní vlastnosti vozu. Pohonná jednotka výrazně zatahuje od 3500 ot/min a za doprovodu příjemného zvuku s dynamickým nádechem plynule táhne až na hranice červeného pole. Pochvalu si zasloužení velmi přesná šestistupňová převodovka s lehkým chodem a relativně krátkými drahami řazení mezi jednotlivými stupni. Po častém ježdění s naftovými variantami koncernových automobilů jsme ocenili výbornou kultivovanost benzinového čtyřválce bez přenosu jakýchkoliv vibrací do interiéru. V kombinaci s pohotovostní hmotností 1440 kg se z Octavie stává svižný automobil, který řidiče dokáže potěšit prakticky v jakémkoliv režimu.
Od druhého rychlostního stupně přenáší motor Octavie RS na suchý povrch výkon bez větších problémů, snad jen v prudké zatáčce při nadlehčení vnitřního kola dojde občas k jeho prokluzu. Odpružení dohromady s osmnáctipalcovými koly má pochopitelně tvrdší charakter, ryzí sportovní vůz z Octavie RS pochopitelně nikdy neudělá a ani dělat nemá. Nastavení pružících elementů se naopak skvěle dokáže vypořádat s našimi nepříliš kvalitními silnicemi. Nevýhodou jsou o něco výraznější náklony v zatáčkách než je tomu v případě sportovních hothatchů, které ovšem na Octavii RS výrazně ztrácejí v otázce praktičnosti. Pochvalu si zaslouží nevadnoucí brzdy, jenž si zachovávají dobré vlastnosti i při intenzivním opakovaném brzdění. Řízení je po vzoru běžných octavií nepříliš komunikativní, posilovač je ale naštěstí méně účinný.
Spotřeba je u přeplňovaného motoru pochopitelně velmi závislá na stylu jízdy. Při defenzivním ježdění mimo město klesá až k 7 l/100 km, ve městě pak motor z nádrže odsaje každých sto kilometrů kolem 10,5 l. Při předpisové stotřicítce lze na dálnici jezdit za 9 l/100 km, dravý jízdní styl hodnotu spotřeby pohonných hmot umí atakovat i přes patnáctilitrovou hranici. Škoda Octavia RS 2.0 TSI je rychlý liftback, jehož image bude vzhledem k oblíbenosti modelové řady Octavia v našich krajích vždy na vysoké úrovni. Jedná se o optimální variantu pro vyznavače silných „předokolek“, jejichž omezený rozpočet jim nedovolí pořídit si druhé sportovní auto a mají vysoké nároky na vnitřní prostor. Škodovka také skvěle zapadá do značek preferovaných ve většině místních společnostech, liftback bude navíc v neposlední řadě mít i jistou převahu nad variantou Combi v otázce image.