Autobazar Arho recenze vozidel Autobazar ARHO


Dacia Duster - 2009

Vloženo: 15.02.2012 Změna: 19.11.2012 14:53 Diskuze: 0

Vzhled však není pro Dacii Duster prioritou, jak ostatně dokazuje její poněkud strožejší interiér, který se nijak zvlášť neliší od známých modelů Logan a Sandero. Duster je totiž svým charakterem užitečný pomocník, kterého si nikdo nebude pořizovaat proto, aby se předváděl na městských bulvárech nebo aby jeho prostřednictvím ukazoval ostatním své společenské postavení. Pro zbytečné ozdoby není v dusteru místo.

Karoserie dusteru postavená na dlouhém rozvoru se vyznačuje relativně kompaktními rozměry s délkou 4315 mm a krátkými převisy. Pro zdolávání terénních překážek jsou důležité údaje o světlé výšce (210 mm u verzí 4×4), nájezdových úhlech (30° vpředu a 36° vzadu) a přejezdovém úhlu 23°. Výrobce udává také brodivost 350 mm. To jsou všechno na SUV velmi slušné hodnoty, s nimiž duster předčí mnoho svých konkurentů, někdy i několikanásobně dražších. Pravým „off-roadem“ duster ovšem není. K tomu mu chybí komplexnější poháněcí ústrojí s redukční převodovkou a mechanickými závěrkami mezinápravového a nápravových diferenciálů. To je výbava, bez níž terénní automobil na jízdu v opravdu náročných podmínkách pomýšlet nemůže. Pro spolehlivou přepravu po běžných nezpevněných cestách a pro dobrou průchodnost nijak zvlášť náročným terénem je však duster vybaven opravdu velmi dobře. Dacia, která jak známo, patří pod koncern Renault, spolupracující s japonským Nissanem, dala své novince do vínku jeho osvědčený pohon všech kol s elektromagneticky ovládanou spojkou před zadním diferenciálem a nepřítomnost redukční převodovky alespoň částečně kompenzovala nově vyvinutou šestistupňovou převodovkou s výrazně kratším převodem prvního stupně, který umožňuje lépe zdolávat prudké svahy (5,79 km/h při 1000 min-1).

Specifikace

Řidič má na výběr tři různé jízdní režimy, které volí otočným spínačem na středové konzole. V poloze 2WD jsou poháněna pouze přední kola, což je volba vhodná pro hospodárnou jízdu po silnici za dobrých adhezních podmínek. V režimu Auto je točivý momeent motoru rozdělován mezi přední a zadní nápravu v závislosti na adhezních podmínkách, přičemž za optimálních podmínek je poháněna pouze přední náprava a pohon zadních kol se samočinně připojuje až v okamžiku prokluzu předních kol. V režimu Lock je elektromagnetická spojka trvale sepnuta, takže jsou poháněna všechna kola s pevným rozdělením točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50 procent. Tento jízdní mód je vhodný pro pomalejší jízdu na kluzkém povrchu. Jízdním vlastnostem verzí s pohonem všech kol navíc výrazně napomáhá nová zadní náprava s plně nezávislým zavěšením zadních kol a vcelku vydařeně naladěným odpružením. Alternativně jsou k dispozici verze Duster 4×2, které mají oproti variantám 4×4 výhodu většího zavazadlového prostoru (475 až 1636 litrů), nižší spotřeby, lepší dynamiky a příznivější ceny. Mezi nevýhody patří již zmíněná jednodušší zadní náprava a omezené trakční schopnosti. Zřejmě nejméně přitažlivou stránkou nové Dacie Duster je nabízená výbava, která má citelné mezery především v oblasti bezpečnosti. Základní modely Access mají sériově pouze ABS s brzdovým asistentem a dva čelní airbagy, do dražších modelů se montují navíc boční airbagy.