Fiat Multipla - od 1998
Vloženo: 15.02.2012
Změna: 19.11.2012 15:05
Diskuze: 0
Označení Multipla nesl už prapředek dnešních malých vanů, vyráběný v letech 1956-1969 na bázi veleslavné šestistovky. Tohle auto bylo oblíbené zejména mezi taxikáři. Po takřka třech desítkách let od ukončení výroby přišel jeho ideový nástupce, který měl stejně jako původní předloha šest samostatných sedadel ve dvou řadách po třech. Nuova Multipla se poprvé objevila již v roce 1996 jako prototyp. Označení koncept není příliš vhodné, neboť se jednalo o prakticky sériové auto, byť se lišilo designem kol a lakovanými nárazníky.
Podobné vozy v nabídce autobazaru ARHO
Většina odborné i laické veřejnosti byla v naprostém šoku z opravdu odvážných tvarů. Prosklená bublina, tedy prostor pro celkem šestici cestujících, jako by byla na spodní část vozu nalepena, což umocňovala i dvoupatrová přední světla (potkávací byla umístěna klasicky, dálková pak pod čelním sklem). Automobilka navíc oznámila, že sériová výroba nové Multiply se rozběhne do dvou let. A tak se také na podzim 1998 po premiéře v Paříži stalo... Názory na design jsou v drtivé většině dva – buď jej bezmezně obdivujete, nebo nenávidíte. Ovšem, je třeba podotknout, že Multipla si našla cestu v začátku své kariéry i za oceán, a to na místo ne len tak ledajaké – do Muzea moderního umění v New Yorku! Je ovšem pravdou, že kromě domácího italského trhu nikde jinde žádný výraznější obchodní úspěch nezaznamenala. Přesto se stále vyrábí...
Protipólem ujetých designérských výstřelků v exteriéru i interiéru je praktičnost a variabilita celého vozu. Interiér je podřízen maximálnímu využití prostoru. Zavazadelník o základním objemu 430 litrů zcela dostačuje, lze jej rozšířit až na 1900 litrů. S interiérem jdou ale i jiná kouzla. Co třeba sklopit prostřední sedadla v obou řadách a do výplní na zadních stranách opěradel si odložit nápoje? Všech šest sedadel je také samostatných a posuvných. Odkládacích prostor je uvnitř vozu dostatek, ve stropě jsou schránky na brýle, před řidičem a spolujezdci jsou další velké, pod palubní deskou je otevřená police a sedadlo krajního spolujezdce bývá vybaveno výsuvným úložným prostorem. Díky bohatému prosklení je z vozu výborný výhled, velikost zpětných zrcátek je také dostačující, poskytují řidičovi velmi dobrý přehled o dění kolem vozu.
Motorizace
I přes problémy, které trápí motor 1,9 JTD, je většinou doporučovanou pohonnou jednotkou právě ten, a to kvůli výbornému zátahu už od nízkých otáček, přičemž ovšem nevadne ani v těch vyšších. Podvozek je velmi odolný a nevyžaduje častější výměny souučástek.