Hyundai Sonata 2.4i (2005)
Vloženo: 17.02.2012
Změna: 19.11.2012 15:09
Diskuze: 0
Již pátá generace modelu Sonata patřícího do vyšší střední třídy přináší na náš automobilový trh poměrně zajímavou alternativu luxusního vozu za rozumné peníze. Oproti svým předchůdcům se korejským designérům podařilo stvořit vůz vzhledově vyhovujícíí evropským měřítkům a zákazníkům a díky asijské cenové politice se z něj stal velký konkurent německým BMW, Audi a VW. Jak jsem již zmínil teprve na pátý pokus se Hyundaii podařilo najít ten správný decentní avšak líbivý vzhled pro svoji vlajkovou loď.
Podobné vozy v nabídce autobazaru ARHO
Téměř pět metrů dlouhý sedan působí velice vyváženým dojmem a je prost jakýchkoliv zbytečným módních výstřelků. Přídi dominuje výrazná maska z černého plastu s chromovaným znakem automobilky, která je součástí předního nárazníku. Ten je doplněn o podélný otvor vyplněný plastovou mřížkou a po stranách se usadily mlhové světlomety. Hlavní světlomety s čirým překrytím jsou však hlavní devizou nové Sonaty. Působí luxusním a vznešeným dojmem. Jejich ostré rysy výborně korespondují s křivkami celého vozu a zasahují až do bočních blatníků. Boční profil vozu odpovídá tvarování u sedanů vyšší střední třídy. Za povšimnutí stolí zaoblené zadní dveře v prostoru nad zadními koly. Jediné co trochu ruší vyvážené proporce celého vozu jsou zadní sdružené světlomety, které zasahují až do poloviny kufrového víka, které ještě skýtá místo pro RZ.
Pátá generace Sonaty se designově skutečně podařila. Nejinak je tomu i v interiéru. Na první pohled vás ohromí rozměrné sedačky s velurovým potahovým materiálem. Tento dojem se potvrdí ihned po usednutí. Sedačky jsou skutečně nadmíru pohodlné s dostatečným bočním vedením a nastavitelností. Čtyřramenný volant s dostatečně tlustým věncem padne dobře do ruky a možnost jeho nastavení ve dvou osách umožní každému najít tu správnou polohu pro řízení. Interiér nešetří dostatkem místa a to i pro cestující vzadu, kteří si mohou také vychutnat příjemné posezení v pohodlných sedačkách s dostatkem místa jak nad hlavami tak pro kolena. Palubní deska vyrobeny z kvalitních plastů působí příjemným dojmem a přístrojová kaplička skrývá trojici kruhových budíků poskytující řidiči informace o rychlosti, otáčkách motoru, stavu paliva teplotě chladící kapaliny. Středová konzola na první pohled vypadá poněkud nepřehledně a několik druhů použitých materiálů tento pocit ještě umocní. Ale ovládací prvky jsou umístěny logicky a jejich používání je snadné a intuitivní. Výbava odpovídá kategorii vozu ve vyšší střední třídě. Na doplnění ještě zmíním zavazadlový prostor, který svým objemem 523 litrů není z nejmenších, ale díky poměrně vysoko umístěné nakládací hraně a členitému prostoru uvnitř je jeho využití poněkud limitováno.
Motorizace
Motorizace v podobě zážehového šestnáctiventilu o obsahu 2359 ccm3 s maximálním výkonem 118 kW při 5800 ot/min a nejvyšším točivým momentem 219 Nm při 4250 ot/min je dostačující pro velký sedan a umožňuje pohodlné cestování i plně obsazeným vozem. Pooněkud však dojem kazí automatická čtyřstupňová převodovka, které je pomalejší v reagování na rychlejší sešlápnutí plynového pedálu a rychlé rozjezdy jí také nejdou. Nejlépe se cítí při plynulé jízdě a bez nutnosti velkých a náhlých změn. Podvozková platforma patří k těm nejmodernějším a zajišťuje dostatek komfortu při zachování perfektních reakcí na změnu směru jízdy nebo při razantnějších průjezdech zatáčkami. Vůz se chová zcela neutrálně, pevně drží zvolenou stopu a nenaklání se více než je zdrávo. Velkou část nerovností překoná de facto bez povšimnutí a zajišťuje posádce pohodlí. Brzdová soustava je nadimenzovaná s velkou rezervou a ani při opakovaném brzdění její účinek neopadá. Za zmínku snad jen ještě stojí spotřeba, která se při rozumné jízdě nedostane přes 10 litrů na 100 km. Celkové hodnocení nové Sonaty je tedy více než dobré. Za necelých 600 000 Kč tedy získáte reprezentativní a luxusní vůz vhodný na dlouhé cesty, ale i do městského provozu. Díky odstranění posledních dětských nemocí předchozích modelů Sonaty se zvýšila i spolehlivost a Hyundai se tak propracoval i do vyšší střední třídy s rovnocenným konkurenceschopným vozem .