Škoda Yeti 2.0 Tdi 4x4
Vloženo: 13.02.2012
Změna: 19.11.2012 14:39
Diskuze: 0
O prvním mladoboleslavském SUV Škoda Yeti se toho napsalo tolik, že už tím nikoho překvapit nemůžeme. Ale nám se do ruky dieselová motorizace dostala jen na mezinárodní prezentaci mimo republiku. V našich končinách jsme se zatím svezli jen s modelem Škoda Yeti 1.2 TSI s pohonem předních kol, takže se teď konečně můžeme podívat na to, jak Yeti funguje jako čtyřkolka a s dieselem.
Podobné vozy v nabídce autobazaru ARHO
Škoda Yeti s motorem 2.0 TDI a pohonem 4x4 vypadá naprosto stejně jako obyčejný příbuzný se slabším motorem a pohonem pouze předních kol. Samozřejmě najdete drobné technické zvláštnosti, ale ty na první pohled vidět nejsou. Yeti se nám pořád líbí, hlavně tím, že má na škodovku velmi odvážné tvary. Uvnitř pak najdete známé prvky, ovladače a přístrojovou desku. Na tom ale není v zásadě nic špatného, protože kvalita interiéru je příkladná, pozice za volantem velmi dobrá, ergonomie na poměry kategorie malých SUV špičková a jediné, co můžeme vytknout, je jen pomalu reagující dotykový displej navigačního systému. Příplatkové kožené sedačky jsou možná trochu zbytečné, ale určitě budou přínosem, pokud jezdíte často do bahna a špíny. Prostě vezmete mokrý hadr a jednoduše je otřete. A to s látkovým čalouněním tak dobře udělat nejde...
Protože Yeti sedí na prakticky stejném podvozku jako Octavia Scout, chová se díky tomu na silnici velmi dobře. Jeho řízení je přesné s lineární odezvou a ačkoli postrádá skutečnou zpětnou vazbu, docela dobře se dá odhadnout nájezdová rychlost do zatáček, takže s ním můžete jezdit svižně. Ve stejný týden se do redakce dostalo i Audi A5 Sportback, o kterém jsme psali nedávno, a nebojím se říci, že Škoda Yeti měla lepší řízení a předvídatelnější jízdní vlastnosti. No, přeberte si to, jak chcete... Pohon všech kol obstarává mezinápravová spojka Haldex 4. generace, která nepřipojuje zadní kola až po prokluzu kol předních, ale vlastně už v okamžiku, kdy sešlápnete plynový pedál. Elektronika spočítá, zda bude potřeba zadek připojit a jak moc. Za normálních podmínek putuje dozadu jen velmi malá část výkonu, okamžik připojení pohonu zadních kol tak poznáte jen tehdy, když se na to budete soustředit. Nemyslete si ale, že s Yetim budete na okreskách driftovat jako s Imprezou WRX STI... Za všech okolností se totiž Yeti chová jako klasická předokolka, takže při rychlejším průjezdu zatáčkou to bude přední náprava, která dřív ztratí přilnavost. Dvoulitrový turbodiesl 2.0 TDI se vstřikováním common-rail je úsporný, tichý, kultivovaný a s lineárním přísunem výkonu. Zmizel onen pověstný „zátah vocpoda“ a to je skutečnost, kterou oceníte zejména v městském provozu. S autem se dá totiž jezdit mnohem plynuleji a nemusíte dvě hodiny čekat, až se přivalí všechen točivý moment naráz. Tento diesel se skutečně povedl a varianta s výkonem 140 koní bude tou nejrozumnější. Ještě si můžete objednat stejný motor s výkonem 110 koní, nebo silnější variantu s výkonem 170 koní, která už je možná až zbytečně rychlá.
Trochu nás mrzí, že si nemůžete Škodu Yeti 2.0 TDI objednat s jinak výbornou převodovkou DSG, která by k charakteru auta seděla velmi dobře. Pokud hledáte ne jen stylové, ale hlavně fungující SUV, tak rozhodně. Za Škodu Yeti 2.0 TDI (140 k) s pohonem všech kol zaplatíte ve výbavě Ambition 624 800 korun, za testovanou vrcholnou verzi Experience plných 654 800 korun bez dalších příplatků. Je to dost peněz, ale svým způsobem Yeti svou cenovkou opodstatňuje. Zvláště když přihlédnete k faktu, že díky systému sklápění sedaček převzatým ze Škody Roomster je také velmi praktický a pojme až 1760 litrů nákladu, když sedadla vyndáte úplně. Také vás potěší u pumpy, protože i při častých jízdách po městě a v lehkém terénu si neřekne o víc než 8,5 litru nafty na 100 km. Na silnici se s ním pak dá s trochou snahy jezdit za 6,5 litru a rozhodně provoz brzdit nebudete.
Hodnocení
Stejně jako v případě benzínové verze 1.2 TSI, i na Yetim s dieselem 2.0 TDI a pohonem všech kol lze najít jen velmi málo objektivních nedostatků. Škoda Yeti je skutečně propracovaným a solidním autem s nadprůměrnými jízdními vlastnostmi. Nečekejte zzábavu za volantem, ale na druhou stranu, řízení tohohle auta není vyloženě otravné a nudné. Pochybujeme ale, že si zrovna tuto verzi budete kupovat za své peníze, protože je opravdu docela drahá. Avšak jako služební auto dává docela dost smyslu, pokud vám Octavia Scout přijde až příliš tuctová.