Autobazar Arho recenze vozidel Autobazar ARHO


Toyota Prius 2004 – 2009

Vloženo: 23.02.2012 Změna: 19.11.2012 15:27 Diskuze: 0

První generace Toyoty Prius byla uvedena už v roce 1997. Její nástupce se na rozdíl od předchůdce dostal i na náš trh a to v roce 2004. Rok 2005 přinesl Toyotě velký úspěch, když jako vůbec první sériově vyráběný hybridní vůz se zážehovým agregáteem a elektromotorem získal Prius titul Evropský automobil roku. Automobil vyráběný výhradně v provedení liftback pohání benzinový motor o objemu 1,5 litru a výkonu 57 kW, který spolupracuje s elektromotorem o výkonu 50 kW. Důležitějším údajem je zde ale točivý moment. Ten má hodnotu 400 Nm. V roce 2009 byl na detroitském autosalonu představen Prius třetí generace.

Podobné vozy v nabídce autobazaru ARHO

Od léta se jeho prodej rozjíždí také v Evropě. Bariérový test Euro NCAP absolvovala Toyota Prius v roce 2004. Za ochranu posádky při nárazu dostala plný počet hvězdiček – tedy pět z pěti možných. Ochrana dětí cestujících v doporučených autosedačkách byla hodnocena čtyřmi hvězdami z maximálních pěti, což je také moc pěkný výsledek . Za ohleduplnost při střetu s chodcem si tento japonec vysloužil dvě hvězdy ze čtyř možných. Palubní deska vozu má centrálně umístěné přístroje, což nemusí každému vyhovovat. Jejich kladem je velmi dobrá čitelnost i za slunného dne. Podsvícení lze totiž nastavit. Interiéru dominuje velký dotykový displej, který kromě jiného informuje o stavu baterií, zda probíhá dobíjení a jaký pohon vůz zrovna využívá (motory podle situace běží samostatně nebo společně). Cestující vpředu mají místa dostatek, lidé na zadních sedadlech ocení značný prostor v oblasti kolen. Na výšku je místa ale o poznání méně. Zadní sedadla jsou totiž umístěna poměrně vysoko a střecha liftbacku se znatelně svažuje. Zavazadelník má dvojité dno, což umožňuje oddělenou přepravu menších předmětů. Objemem 408 litrů díru do světa neudělá, většině motoristů však bude dostačovat. Jet pouze s použitím elektromotoru jde přibližně do rychlosti 45 km/h. Popojíždění v kolonách se tedy většinou obejde bez použití spalovacího agregátu. Baterie nevydrží dlouho , naštěstí se ale i poměrně rychle nabíjejí. Děje se tak při jízdě bez použití plynu a při brzdění. V městském provozu je Prius díky elektromotoru úsporný, na dálnici ale rekordy netrhá. Běžně lze s automobilem jezdit v průměru za 5,5 litru na sto kilometrů. To není mnoho, ale dobrý diesel dokáže být Priusu zdatný konkurent. Jízdní vlastnosti vozu jsou solidní a to i přes měkčí nastavení podvozku a rozměry karoserie. Pomocí netypicky malého voliče převodovky CVT s plynulou změnou převodu (funguje jako klasický automat) je možné nastavit i praktickou funkci brzdění motorem.

Časté závady

Stejně jako mnoho dalších automobilů značky Toyota zdobí i Prius dobrá pověst plynoucí z vysoké spolehlivosti. Problémy nejsou ani s akumulátory hybridního pohonu (najdete je v podlaze za zadními sedadly). Podle výrobce baterie vydrží po celou živvotnost vozu. K výměně by prý bylo nutné přistoupit jen v případě jejich poškození po nehodě . Přijdou na 65 000 korun. Od uvedení na trh však Toyota v České republice neeviduje jediný problém s akumulátory. Záruka na vůz činí 3 roky nebo 100 000 kilometrů. Pro hybridní systém ale byla stanovena na celých 8 let, nebo 160 000 km! Avšak právě k této hranici se nejeden ojetý Prius nabízený k prodeji blíží. Při koupi prověřte dodržování pravidelných kontrol ve značkovém servisu. Zkontrolujte stav krycích plechů pod vozidlem, protože jsou pod nimi vedeny vysokonapěťové kabely. Velkou pozornost věnujte i okolí invertoru (mění stejnosměrný proud na střídavý). Nesmíte najít žádné poškození! Invertor naleznete v motorovém prostoru a poznáte jej podle stříbrného krytu. Doporučujeme též zvednout dno zavazadelníku a prověřit stav pomocného akumulátoru, který je součástí hybridního systému. Nalézá se vpravo od rezervního kola. Musí být originální, výměna za jiný může mít za následek potíže s kompatibilitou. Mezi častější závady vozu patří praskání žárovek ve světlometech a koroze výfuku. Vyskytují se také vůle na přední nápravě, zde však jde o běžné opotřebení, o které není na děravých českých silnicích nouze.